Międzynarodowa Federacja Pływacka (World Aquatics) spełniła obietnicę. W dniach 6-8 października, podczas Pucharu Świata w Berlinie, po raz pierwszy rozegrane zostaną konkurencje w kategorii open, w których będą mogli wziąć udział "zawodnicy oraz zawodniczki wszystkich płci i tożsamości płciowych". Wszystko po to, by zapewnić jak największą równość szans w zawodach kobiet.
W 2022 roku, po apelach Światowego Stowarzyszenia Trenerów Pływania, którzy podkreślali fizjologiczną dominację transpłciowych zawodniczek, zadecydowano, że nie będą one mogły brać udziału w najważniejszych pływackich zawodach (m.in. mistrzostwach świata i igrzyskach olimpijskich). Zakaz dotyczył wszystkich trans kobiet, które osiągnęły dojrzałość płciową jako mężczyźni.
– Sport musi być dla wszystkich – przekonywał prezydent World Aquatics Husain Al-Musallam i obiecywał, że niebawem będzie chciał pozwolić na starty osób transpłciowych w specjalnie utworzonej kategorii. Teraz obietnicę tę spełnił. W Berlinie zawodnicy oraz zawodniczki wszystkich płci i tożsamości płciowych wystartować będą mogli na 50 i 100 metrów we wszystkich stylach w kategorii open. Osobna zostanie zachowana dla pań. Niewykluczone, że do programu dołączone zostaną kolejne konkurencje.
Wśród transpłciowych sportowców są tacy, którym ta decyzja się nie podoba. – World Aquatics zachowuje się nieetycznie zmuszając trans kobiety do startu w kategorii open, gdzie rywalizować będą mogli też mężczyźni – skomentowała sprawę transpłciowa kolarka, Veronica Ivy. – Trans kobiety są prawnie, społecznie i medycznie kobietami. Powinniśmy ścigać się z kobietami, a międzynarodowe federacje sportowe muszą przestać decydować, kto jest wystarczająco kobietą, a kto nie – przekonywała.
Debata na temat transpłciowych pływaków rozgorzała po nagłośnieniu przypadku Lii Thomas. Pływaczka z uniwersytetu w Pensylwanii, która startowała w męskiej drużynie swojej uczelni, w 2019 roku rozpoczęła terapię hormonalną, a w 2022 zaczęła rywalizować z kobietami. Jej największym sukcesem jest akademickie mistrzostwo USA na 500 metrów stylem dowolnym.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1012 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.